zawieszenie zajecInformujemy, że zgodnie z decyzją Ministra Edukacji Narodowej,
przedłużony zostaje okres zawieszenia zajęć w szkole do 10 kwietnia 2020 r.

Drodzy Rodzie/Opiekunowie naszych uczniów!

W tych zupełnie nowych okolicznościach, które stały się naszym udziałem, w obliczu pandemii koronawirusa, musimy modyfikować większość dotychczasowych działań. Cały świat zmaga się z tą sytuacją, a i przed nami, społecznością PSP w Miłoszycach, też nowe wyzwania. Aby kształcenie poza szkołą było efektywne, przedstawiamy garść wskazówek, które mamy nadzieję, ułatwią dzieciom samodzielną naukę, która od teraz odbywać się będzie w nowy sposób w domu. Chcemy Państwu zaproponować kilka rad, które pomogą udźwignąć i zorganizować nową rzeczywistość tak, aby pozostali Państwo rodzicami a nie stali się nauczycielami. Dla uczniów także przygotowaliśmy miniporadnik i prosimy, abyście razem z dziećmi go przeczytali i omówili.

 ZORGANIZOWANIE NAUKI W DOMU i MOTYWOWANIE DZIECKA

1. Spokojne miejsce do pracy

Należy zorganizować dziecku do nauki odpowiednie warunki. Przygotować jasne pomieszczenie, odpowiednio oświetlone miejsce pracy, biurko i miejsce siedzenia odpowiednio dopasowane do dziecka. Cisza – postarajmy się o to, aby domownicy w czasie nauki dziecka nie hałasowali i nie przeszkadzali ani nie odrywali go od nauki. Wyłączmy radio i telewizor, bo to rozprasza uwagę i przedłuża naukę. Zadbajmy o to, aby dziecko wyłączyło lub wyciszyło telefon komórkowy, a najlepiej zostawiło go w innym pokoju, aby aparat telefoniczny nie kusił, nie odciągał od meritum. Umożliwmy dziecku korzystanie z komputera z dostępem do internetu.

2. Porządek

Miejsce nauki winno być uporządkowane. Podręczniki, zeszyty czy zabawki, których dziecko nie używa przy odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte. Na biurku znajduje się tylko to, co jest niezbędne w procesie nauki. Ciągłe szukanie przyborów szkolnych i zeszytów powoduje sytuacje stresowe jeszcze przed przystąpieniem do odrabiania lekcji.Po skończonej nauce a przed zabawą ważne jest, aby dziecko uporządkowało biurko, odłożyło wszystkie przybory na swoje miejsce.

3. Właściwa pora

Ustalcie Państwo razem z dzieckiem, w jakich stałych godzinach będzie się codziennie uczyć. Wbrew obiegowym opiniom, to nie wczesna pora dnia jest najlepsza do nauki, lecz ta popołudniowo i wczesnowieczorna. Szczególnie gdy zależy nam na tym, by materiał zapamiętać na dłużej, godziny między 9. a 12. sprzyjają przyswajaniu wiedzy przez pamięć krótkotrwałą. Natomiast między godziną 16. a 19. przez długotrwałą.

4. Przerwy w trakcie nauki

Pierwsze pół godziny to najefektywniejszy czas nauki. Co 30-45 minut dziecko powinno robić przerwy. Lepiej kilka krótszych niż jedną dłuższą. W tym czasie niech zrobi, coś co lubi, posłucha muzyki, zje coś, skorzysta z toalety, wykona kilka ćwiczeń gimnastycznych, rozluźni palce ręki piszącej. To czas, aby odejść od komputera, jeśli to przy nim akurat pracowało. Warto wtedy zamknąć oczy i poruszać nimi w kształt ósemek. Wykonać ćwiczenia zaproponowane przez nauczycieli wychowania fizycznego.

5. Nauka samodzielnej pracy

Przed odrabianiem zadań, omówcie Państwo z dzieckiem, co ma do zrobienia. Niech samo przejrzy zeszyty i oceni w Państwa obecności, czy sobie da radę z tym samodzielnie i czy będzie miało problem ze zrozumieniem zadania. Wyjaśnijcie niezrozumiałe polecenia i dajcie dziecku czas, by samodzielnie podjęło wysiłek w nauce. Nie rozwiązujcie za dziecko zadania, ale dodawajcie mu odwagi i ukazujcie korzyści z samodzielnej pracy. Samodzielna praca uczy odpowiedzialności, a tym samym rozwija zdolność koncentracji i wytrwałość. Początkowo dziecko może robić dużo błędów. Aby się nie poddawało, dodajcie mu otuchy, zachęćcie do dalszej pracy i pokonania trudności. W ten sposób młody człowiek przyzwyczaja się, że nie wszystko od razu się udaje. Musi nauczyć się dokładania wysiłku, żeby dotrzeć do celu. Nie ukazujcie wprost, gdzie dziecko popełniło błąd. Zakreślcie obszar z niepoprawną odpowiedzią, niech dziecko samo zweryfikuje odpowiedź. Dzięki takiemu postępowaniu uczycie samokontroli i wytrwałości. Dziecko samo zauważa, że na skutek braku skupienia ma więcej do zrobienia. Nie chodzi tu o odmawianie dziecku pomocy, tylko o pomaganie mu w budowaniu poczucia samodzielności i odpowiedzialności.

6. Organizacja czasu pracy

Podpowiedzcie, pokażcie dziecku, że właściwa organizacja i planowanie usprawniają pracę, także naukę. Prowadzenie zeszytu zadań domowych czy terminarza ułatwi rozplanowanie nauki, powtórek do klasówek, sprawdzianów, oddawania prac domowych, referatów. Odznaczanie zrobionego materiału, pozwala weryfikować ilość czasu do realizacji pozostałych zobowiązań.

7. Systematyczność

Umysł, który regularnie ćwiczy, łatwiej przyswaja informacje i zapamiętuje je.
Dlatego warto ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat tego, czego się uczyło.

8. Autorytety

Szukajcie Państwo autorytetów wokół dziecka. Zwracajcie uwagę na jego zainteresowania i pokazujcie mu pozytywne aspekty edukacji na przykładach znanych i lubianych. Nie zapominajcie przy tym o sobie.

9. Motywowanie
Nie krytykujcie. Chwalcie i nagradzajcie – za systematyczność, starania i wkładany wysiłek, niepoddawanie się, samodzielność, sposób opowiadania i przekazywania wiadomości, wytrwałość w nauce, pomysłowość, wykazywaną ciekawość, no i za efekty także. System edukacji też używa stopni za naukę.
Na co dzień wystarczą ustne pochwały, miłe słowo doceniające trud szkolny. Za opanowanie dużej partii materiału, można umówić się z dzieckiem na akceptowaną dla każdej strony nagrodę. Jeśli sięgacie po konsekwencje, to tylko gdy złe wyniki w nauce są efektem lenistwa a nie braku zrozumienia tematu.
Dla dziecka nie ma nic gorszego niż wyśmiewanie jego niepowodzeń. Podcinamy mu wtedy skrzydła i obniżamy poczucie własnej wartości. Zamiast nadmiernie krytykować czy wytykać błędy i niedociągnięcia, warto pomóc je przezwyciężać.

Ponadto… a może przede wszystkim

Wyjaśnijcie Państwo dziecku, że teraz tak wygląda jego kształcenie. To nie ferie ani wakacje. Czas jaki dotąd przeznaczony był na lekcje w szkole teraz trzeba przenieść na warunki domowe. Jeśli na przykład w poniedziałek w planie było 5 lekcji – mniej więcej tyle samo czasu należy poświęć na naukę , powtarzanie itp. tyle że w domu. Pomóżcie dziecku zaplanować i zorganizować ten czas.

Rytm dnia

Pomocne będzie także ustalenie i zachowanie rytmu dnia. Wstawanie o jednej porze, toaleta poranna, śniadanie, ubranie się. Nie zgadzajcie się Państwo na pozostawanie dziecka w piżamie przed telewizorem lub komórką do południa bądź zasypianie o północy i spanie do późna. Wyznaczcie czas na naukę, zabawę, kontakty z rówieśnikami przez telefon, komputer (pamiętajcie, że teraz nikt, także dzieci, nie organizuje spotkań towarzyskich), wspólny czas w gronie rodziny/domowników poświęcony na rozmowy, oglądanie filmów czy programów, gry, wspólne gotowanie i posiłki.

Trzymajcie się ustaleń i pilnujcie przestrzegania wyznaczonych godzin zwłaszcza nauki przez Wasze dziecko. A w weekend… odpoczywajcie. Cieszcie się sobą, bliskością, wolnym czasem.

Panie pedagog i psycholog

 

Wydarzenia

Brak wydarzeń

Programy i projekty

cybernauci

program rozowju czytelnictwa

program dla szkol

Gościmy

Odwiedza nas 93 gości oraz 0 użytkowników.

E-dziennik

baner vulcan 1baner vulcan 2

Początek strony
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com